Celem badania jest sprawdzenie różnych związków między narracją dotyczącą doświadczeń życiowych a dobrostanem. Uczestnicy badania biorą udział w Wywiadzie Biograficznym (McAdams, 2008) i opowiadają wybrane wydarzenia ze swojego życia. Wypełniają również kilka standardowych kwestionariuszy psychologicznych.
Analiza transkrypcji wywiadów wykonana będzie:
1. Jakie schematy narracyjne, w zależności od kategorii wydarzenia życiowego, wiążą się pozytywnie z dobrostanem eudajmonistycznym?
2. Czy konstruowanie narracji z perspektywy „ja doświadczającego” jest lepszym predyktorem dobrostanu eudajmonistycznego, niż z perspektywy „ja opowiadającego”?
3. Jakie są właściwości języka (stosowane formy gramatyczne, styl) używanego w narracjach przez osoby o wysokim poziomie dobrostanu eudajmonistycznego, w porównaniu do osób o niskim poziomie dobrostanu?
4. Jaka jest związek obecności w treści narracji słów o zarówno o negatywnym, jak i pozytywnym wydźwięku (sentymencie) oraz dobrostanu eudajmonistycznego – w zależności od zastosowanego w opowieści schematu narracyjnego?
Dodatkowym celem projektu jest zgromadzenie zbioru danych (korpusu) obejmującego narracje 100 osób dorosłych narodowości polskiej, różniących się wiekiem, płcią, wykształceniem i wykonywanym zawodem. Korpus ten będzie w przyszłości rozbudowywany, a dane w nim zawarte będą mogły być udostępniane, po wcześniej anonimizacji, innym badaczom.
Do udziału w badaniu zapraszamy osoby dorosłe, mieszkające w Poznaniu i okolicach, które będą mogły poświęcić mniej więcej godzinę na udział w badaniu.
Celem badania jest lepsze poznanie wpływu pewnych sposobów myślenia o sobie oraz cech osobowości na to, w jaki sposób konstruujemy reprezentacje poznawcze doświadczeń życiowych.
Do udziału w badaniu zapraszamy osoby dorosłe, posługujące się jęz. polskim, które mogą wziąć udział w badaniu on-line.
Copyright © 2020 Laboratorium Badań Narracyjnych